لوله برق چیست؟
نوشته شده توسط : admin
پترو صنعت آنارام

پترو صنعت آنارام 

لوله برق چيست؟ لوله برق را مي توان به عنوان يک پوشاننده سيم هاي هادي برق، که جريان برق با ولتاژهاي متفاوت از آن عبور مي کنند، تعريف کرد. اين وسيله از آسيب ديدن هادي جريان برق و همچنين حافظ جان افراد در صورت تماس بدن آنها با سيم هاي برق مي باشد. لوله هاي برق در ساختمان هاي تجاري، مسکوني، ورزشي و کارخانه ها و شرکتها و تمام سازه هايي که داراي سيم برق هستند کاربرد دارد .

عواقب عدم کاربرد لوله برق

کاهش ولتاژ برق

ايجاد حريق بر اثر اتصال برق

تماس ناخواسته بدن انسان با سيم هاي برق

عدم تغيير و بهينه سازي سيم هاي برق در کف سازه ها و ديوارها

انواع لوله برق

لوله برق PVC : اين لوله ساوه از جنس پلاستيک سخت، به انضمام روان کننده ها و نرم کننده ها ساخته شده که داراي وزني سبک تر و عايق بندي بهتر و همچنين قيمت ارزانتر نسبت به لوله برق فلزي مي باشند.

لوله کاندوئيت فلزي: از جنس آهن ساخته شده و قابليت تحل فشار بالا و عدم تخريب و تا شدن را دارد. ولي از معايب آن مي توان عدم عايق بودن در برابر جريان برق دانست.

لوله گالوانيزه گرم : اين لوله برق نيز از جنس فلز بوده و بيشتر در محوطه هاي باز و فضاي بيروني سازه ها کاربرد دارند. که عايق در برابر رطوبت مي باشند.

لوله برق گالوانيزه سرد: از جنس فلز ساخته شده ، و بيشتر در مناطق سر پوشيده و داخل ساختمان ها و سازه ها کاربرد دارند و در محوطه هاي مرطوب زنگ مي زند.

لوله برق پلي آميد: از پلاستيک نرم ساخته شده و سازه ها و ساختمان ها کاربرد دارد از ويژگي هاي آن سبک بودن ، انعطاف پذيري، ارزان بودن است ولي از معايب آن شعله ور شدن مي باشد.

لوله برق پلي اتيلن: از پلاستيک نرم ساخته شده، استحکام و انعطاف بالا دارد

لوله برق خرطومي PVC :  قابليت خم شدن به تمام جهات، از پي وي سي ساخته شده و آتش نمي گيرد بر روي ديواره هاي ساختمان کابرد دارد .

لوله برق خرطومي پلي آميد: تمام ويژگي هاي لوله برق خرطومي پي وي سي را دارد، اما قابل اشتعال است ولي از نظر قيمتي بسيار ارزانتر از آن مي باشد.

لوله برق خرطومي فلزي: کاربرد در تابلوهاي صنعتي، از جنس پي وي سي به انضمام سيم مفتولي به منظور افزايش مقاومت لوله

سيني کابل چيست ؟

سيني کابل يکي از تجهيزات الکتريکي مي باشد که براي آراستگي بيشتر و مرتب نمودن کابل ها، آساني تعمير، افزايش طول عمر کابل ها و .... کاربرد دارند. کابل ها بايد در کل مسير از درون سيني کابل عبور کنند. چه در حرکت هاي افقي چه عمودي

سيني کابل ها بسته به جنسشان در صنعت کاربرهاي متفاوت دارند و انواع مختلفي هستند.

جنس سيني کابل

1- آلومينيوم

2- فولاد

3- سيني کابل استيل

انواع سيني کابل از نظر پوشش

سيني کابل گالوانيزه : به منظور نگهداري کابل ها و عبور آن استفاده مي شود که از ورق گالوانيزه يا جي آر و يا استيل ساخته مي شوند. کابرد آن ها در مکان هاي بزرگ مانند پارکينگ ها و سوله ها و مکان هاي مسقف مي باشد.

سيني کابل رنگي پودري استاتيک : مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت و اشعه خورشيد

سيني کابل آبکاري گرم: اين سيني کابل ها، ضد زنگ بوده و در محيط هاي اسيدي و مرطوب کاربرد دارند.

سيني کابل استيل : مقاومت بالا در برابر رطوبت و خمش و دماي بالا. اين سيني کابل از فولاد ضد زنگ ساخته شده،

فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر مواد شيميايي

سيني کابل ها در 6 نوع پايه در دسترس هستند مانند :

1- نوع نردباني

2- ساده و غير مشبک

3- مشبک يا شيار دار

4- کانالي

5- توري يا سبدي

6- تک ريلي

يکي ديگر از سيني کابل ها، سيني کابل استنلس استيل مي باشد، از استيل ساخته شده خاصيت عايق الکترو مغناطيسي دارند و نوع ديگر سيني کابل گالوانيره گرم است.

تجهيزات ضد انفجار چيست؟

تجهيزات ضد انفجار تجهيزاتي هستند که در محيط هايي که در آن ها خطر انجار بالاست، استفاده مي شود. اين تجهيزات براي آتش نشانان، پالايشگاههاي نفت و گاز و نيروگاهها استفاده مي شوند و داراي محصولاتي مانند سرج استارهاي ضد انفجار، اسپارک گپ هاي ضد انفجار، گوشي هاي موبايل ضد انجار و باکس ضد انفجار مي باشند.

لوازم ضد انفجار استنلس سري B ، براي قرار دادن ترمينال هاي Exe , Exi  و دستگاه نفوذ و تخليه از طريق ترمينال ارت (زمين) استفاده مي شود.

نردبان کابل چيست؟

 نردبان کابل وسيله ايست که با استفاده از آن تعداد زيادي سيم و کابل در مسير معيني، از آن عبور مي کنند. در مسيرهايي که به صورت عمودي مي باشند از نردبان کابل به جاي سيني کابل استفاده مي کنند.البته در مسر افقي نيز کابرد دارند.

کابل برق چيست ؟

عبارت است از چند سيم که در کنار هم قرار گرفته اند و به يکديگر پيچيده شده اند و بوسيله مواد عايقي، محافظت شده اند.از اين وسيله براي انتقال جريان برق استقاده مي کنند و به دو نوع کابل برق صنعتي و کابل برق فشار ضعيف تقسيم مي شوند.

منبع : PSanaram.com





:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: